NL FR

Goed om te weten

Belangrijke en nuttige informatie over onze hotels en bestemmingen ... 

Hotels

  • Accurate beschrijvingen en realistische verwachtingen. Als we niet expliciet vermelden dat er bv. een bar of airconditioning aanwezig is, dan is dit niet het geval. Hetzelfde geldt voor de diensten en de toegang tot de vermelde ruimtes (bv. fitnessruimte): die zijn steeds betalend, ook als we dit niet expliciet vermelden. Een dienst is slechts gratis als we dit uitdrukkelijk aangeven in de beschrijving. Soms is een waarborg vereist. De hotelier kan in een later stadium alsnog beslissen (gratis) activiteiten en voorzieningen te schrappen of betalend te maken. Bovendien zijn alle voorzieningen niet steeds open. Sommige faciliteiten kunnen toegankelijk zijn voor niet-hotelgasten. Recepties, huwelijksfeesten e.a. kunnen doorgaan in het hotel en enige hinder veroorzaken voor de gewone gasten. Wij worden hiervan nooit vooraf verwittigd.
  • Authentiek logeren. Originele verblijfsformules met beperkte hotelservice: agriturismo (actieve boerderij), country house (landhuis), masseria (versterkte boerderij of landgoed, typisch voor Puglia en Sicilië)
  • Alleenreizende jongeren. Naargelang het hotel worden geen boekingen aanvaard van alleenreizende jongeren beneden de 18 of 21 jaar (USA minstens 21 jaar).
  • Aankomst veelal vanaf 15 uur. Meestal kun je je bagage al vroeger aan de receptie afgeven (soms mits supplement). Kom je na 18u aan, geef ons dan een seintje zodat we het hotel kunnen verwittigen. Op de dag van vertrek dien je de kamer tussen 10 en 12 uur te verlaten, naargelang het hotel.
  • Duur van je verblijf. In de meeste hotels bepaal je zelf de duur van je verblijf en is de aankomstdag vrij. Sommige hoteliers eisen evenwel een minimumverblijf (bv. min. 2 nachten op zaterdag).
  • Aantal personen per accommodatie. Gelieve bij boeking het juiste aantal personen op te geven, dus ook baby's. In geval van wijziging dien je dit zo vlug mogelijk te melden. Inbreuken hierop kunnen ter plaatse gevolgen hebben: je kunt geweigerd worden of er kan een supplement gevraagd worden. Dit kan later niet verhaald worden op de reisorganisator.
  • De grootte van je kamer op citytrip. De eerlijkheid gebiedt ons op te merken dat hotelkamers in een stadshotel veelal klein zijn in vergelijking met bv. een strandhotel, en soms eens kunnen uitkijken op een blinde muur of op de daken van de stad. Dit is noodgedwongen zo in grootsteden waar woonruimte schaars is en zelfs voor een klein appartement al een astronomisch bedrag moet worden neergeteld.
  • Tweepersoonskamers. Meestal met 2 éénpersoonsbedden. Verkies je een tweepersoonsbed, gelieve dit bij boeking op te geven.
  • Eénpersoonskamers. Kleiner en soms wat minder comfortabel. Bovendien vrij duur, gezien slechts beperkt voorhanden. Sommige hotels bieden evenwel een tweepersoonskamer aan voor bezetting door 1 persoon. Dit wordt in de hotelbeschrijving aangegeven met 'double single use'.
  • Extra bed 3/4. Vaak tweepersoonskamers met 1 of 2 extra plooi- of sofabedden, dus beperkt qua ruimte voor 3/4 personen, alsook qua comfort en privacy, vandaar iets goedkoper.
  • Hotelkamers in New York. Hebben 1 tweepersoonsbed (type queen of king) of 2 tweepersoonsbedden (type double/double). Kamers met 2 éénpersoonsbedden worden niet aangeboden. Wens je een kamer met 2 aparte bedden, dan dien je steeds een type double/double te boeken.
  • Oppervlakte van de kamer. De opgegeven oppervlakte van de hotelkamers is een indicatie (gemiddelde). In authentieke en historische gebouwen is elke kamer anders. Binnen eenzelfde kamertype kunnen er grote verschillen zijn. De kamers worden toegekend volgens beschikbaarheid.
  • Ter plaatse te betalen. Het betreft hier facultatieve diensten zoals babybedje, parking, huisdieren... Als je hier gebruik wil van maken, dan dien je dit bij boeking op te geven. De vermelde prijzen zijn enkel richtprijzen.
  • Waarborg. Uitzonderlijk kan de hotelier je bij aankomst in het hotel een waarborgsom vragen (kredietkaart of cash). Je vindt deze informatie bij je reisdocumenten, wanneer de hotelier ons hiervan verwittigd heeft. Dit is helaas niet altijd het geval. Sommige hotels (vooral in New York) kunnen je de toegang weigeren indien geen geldige kredietkaart als borg kan voorgelegd worden.
  • Pay-tv. Betalend filmkanaal via het televisietoestel op de kamer. Satelliettelevisie betekent niet noodzakelijk Nederlandstalige zenders, wel buitenlandse zenders.
  • Wifi. Ook internet, WiFi (draadloos internet), playstation en andere spelconsoles zijn betalend, tenzij anders vermeld. Het kan gebeuren dat het bereik in bepaalde gebieden eerder zwak is (bijv. in het binnenland) waardoor het bereik regelmatig wegvalt op de kamers, zeker op de hoogste verdiepingen.  
  • Huisdieren (max. 1 per kamer). Enkel toegelaten in de hotels waar dit expliciet vermeld wordt en steeds op aanvraag. Vergeet dus niet bij boeking op te geven dat je een huisdier meebrengt. Meestal niet toegelaten in de bar, het restaurant, ... Indien de hotelier hiervoor een bedrag vraagt, is dit steeds ter plaatse te betalen. De opgegeven richtprijzen kunnen wijzigen in de loop van het seizoen, zonder dat de hotelier ons hiervan verwittigt. Of de hotelier kan alsnog beslissen de huisdieren niet langer (gratis) toe te laten. Zorg voor een inentingsbewijs en een Europees paspoort. Zie ook www.health.belgium.be   (dieren en planten). 
  • Zwembad. Openluchtzwembaden zijn meestal slechts enkele maanden van het jaar open, naargelang de weersomstandigheden. Een onderhoudsbeurt of een technisch probleem kunnen bovendien het openstellen van zowel binnen- als buitenzwembad verhinderen. Soms niet toegankelijk voor baby's en kinderen.
  • Stranden. Kunnen soms door de stroming een deel van de dag niet toegankelijk zijn. Ook zwemmen is soms moeilijk. Buiten de hotelstranden kan er aangespoeld vuil liggen (bv. Thailand). 
  • Het restaurant, de spa,... en ook het terras van je kamer zijn vaak overdekt, maar met open zijwanden (bv. Thailand).  
  • Airconditioning en verwarming. Soms individueel regelbaar, soms centraal gestuurd. Bovendien soms beperkt tot bepaalde maanden van het jaar of tot enkele uren per dag. In bepaalde oudere hotels kan de airconditioning helaas nogal luidruchtig zijn. 
  • Wellnesscentra. Meestal niet toegankelijk voor baby's en kinderen.
  • Parkeerplaats. Niet afgesloten, tenzij anders vermeld. Afgesloten: d.w.z. dat de parkeerplaats meestal enkel 's nachts afgesloten wordt. Privéparking: in open lucht. Privégarage: overdekt. Opgelet: sommige garages hebben beperkte afmetingen (hoogte, breedte, lengte).
  • Waardevolle voorwerpen. Huur een kluisje.
  • Balkon en terras. Die zijn niet noodzakelijk uitgerust met stoelen en/of tafel. De afmetingen kunnen verschillen naargelang de architectuur van het hotel of de ligging van de kamer.
  • Zeezicht. Uitzicht vanuit de kamer (parkzicht, zeezicht etc...). Kamers met zeezicht kunnen niet vooraf geboekt worden en worden toegekend volgens beschikbaarheid, tenzij je een toeslag hebt betaald (en zelfs dan moet je soms genoegen nemen met een eerder beperkt uitzicht). 
  • Ligstoelen. Wij hanteren overal de term 'ligstoel'. Dit kan al dan niet een dekstoel zijn, een ligzetel of een ligbed met of zonder matras. Bepaalde types met toeslag.
  • Ontbijt. Het ontbijt dat aan tafel geserveerd wordt, beperkt zich meestal  tot koffie/thee, broodjes, jam en soms nog een glaasje fruitsap - dit noemt men een continentaal ontbijt. De meeste hotels bieden evenwel een buffet aan. Continentaal buffet betekent dat de keuze zeer summier is, gelijkaardig aan het ontbijt met bediening aan tafel. De meeste ontbijtbuffetten bieden evenwel méér keuze en variëren, naargelang de hotelcategorie en het land, van vrij beperkt (enkel koude gerechten) tot copieus (warme en koude gerechten, men spreekt dan van een Amerikaans buffet). Het ontbijt dat in de meeste Londense hotels geserveerd wordt (aan tafel of in buffetvorm), beperkt zich meestal tot een continentaal ontbijt. Alles wat je extra bestelt (fijne vleeswaren, eieren, kaas,....) zal aangerekend worden. Verwacht je dus niet aan 'bacon and eggs'. In een aantal van onze hotels is het Engels ontbijt evenwel gratis: dit kun je in de hotelbeschrijving nalezen. In New York is het ontbijt in de meeste hotels niet inbegrepen, maar wordt dit vaak optioneel aangeboden. Je betaalt ter plaatse. In een aantal hotels is het ontbijt evenwel gratis: dit is steeds een continentaal ontbijt (beperkt dus), dit kun je in de hotelbeschrijving nalezen. Ontbijten kun je overal in de buurt en is echt gezellig in een echte New Yorkse deli. Thailand: Amerikaans, continentaal of Thaïs ontbijt. Indonesië: Amerikaans, continentaal of Indonesisch ontbijt. Bediening of buffet volgens de bezetting. 
  • Regime. Tenzij anders vermeld zijn de prijzen geldig op basis van logies en ontbijt, half pension of vol pension. Half pension betekent ontbijt en avondmaal. Je verblijf begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek. In vol pension is ook een middagmaal inbegrepen. In de meeste hotels (zie beschrijving) zijn de maaltijden met bediening aan tafel. De dranken zijn bijna nooit inbegrepen. Afhankelijk van de hotelbezetting kan de hotelier alsnog beslissen het buffet te schrappen en de maaltijd aan tafel te serveren. Eventuele kledingcode: in bepaalde 4 of 5 sterrenhotels is er een verplichte kledingcode (bv. lange broek, jas, das voor mannen).
  • Beoordeling. We hebben geprobeerd zo objectief mogelijk een algemene beoordeling te geven van elk hotel. We zijn hiervoor uitgegaan van de indrukken door ons opgedaan tijdens ons inspectiebezoek. Daarnaast kun je ook voor sommige hotels berichtjes lezen in het gastenboek. Dit zijn persoonlijke meningen van klanten die al in het hotel gelogeerd hebben. Het kan dus gebeuren dat jij dit anders ervaart, vooral omdat het hier steeds om een momentopname gaat. Dit geldt evenzeer voor de maaltijden. De kwaliteit kunnen we niet beoordelen want het is helaas onmogelijk om de maaltijden van alle aangeboden hotels persoonlijk uit te testen.
  • Foto's. De foto's op de site geven je een waarheidsgetrouwe indruk van bestemming en hotel. Hou er evenwel rekening mee dat in vele hotels, gezien hun authentiek karakter, de grootte en/of inrichting van de kamers kan verschillen. De afgebeelde foto's zijn slechts 'voorbeelden' en kunnen dus kamertypes zijn die we niet aanbieden.
  • Speciale wensen. Je verkiest bv. kamers op een lage verdieping of je wenst een speciale maaltijd (gluten- of suikervrij), dan kun je dit bij boeking vermelden. We geven deze wensen door aan de hotelier, die hiermee in de mate van het mogelijke rekening zal houden, maar we kunnen je dit geenszins garanderen. Wanneer je wens een noodzaak is voor het welslagen van je reis, dan wordt het een essentie. Dit moet bij boeking uitdrukkelijk opgegeven worden - voor elke essentieaanvraag zal een meerprijs van 15 euro aangerekend worden. Vraag je een essentie na bevestiging van de boeking en is het antwoord negatief, dan gelden de gebruikelijke voorwaarden bij annulering.
  • Verblijfstaksen. Deze taks, geheven door de lokale autoriteiten, dien je ter plaatse te betalen aan de hotelier. Dit wordt waar mogelijk bij de hotelbeschrijving vermeld, maar de lokale autoriteiten kunnen alsnog in een laat stadium besluiten deze taks in te voeren of te verhogen. 
  • Gratis nachten. We bieden je bij sommige hotels gratis nachten aan omdat we dit zo konden bedingen bij de hotelier. De gratis nachten moeten vooraf geboekt worden via onze diensten. De gratis nacht moet steeds aansluiten op de betalende nachten. De volledige verblijfsduur (aankomst en vertrek) valt binnen de opgegeven periode. De gratis nacht of de nacht met korting is steeds de goedkoopste nacht binnen de opgegeven periode.
  • 55+/60+. Bepaalde hotels bieden voordelen aan voor elke persoon die 55 jaar, 60 jaar of ouder is bij aanvang van de reis (gratis nacht, korting,...). Om van dit voordeel te genieten, dien je bij boeking je leeftijd op te geven. Het seniorenvoordeel is meestal niet cumuleerbaar met de overige voordelen.
  • Jonggehuwden. Diverse hotels bieden een extraatje: champagne, bloemen, upgrade naar een duurder kamertype,... Zie 'Extra'. Bij boeking te vermelden, tot max. 2 maanden na het huwelijk (attest voorleggen).
  • Elektriciteit. Verenigde Staten: 110 V, een adapter is noodzakelijk.
  • Kredietkaart. Prepaid creditcards worden niet aanvaard.

Huurwagen

Je kunt je huurwagen enkel afhalen in het kantoor vermeld op de reservatiebon. Je dient over een geldige kredietkaart te beschikken (geen prepaid kredietkaart of klassieke bankkaart) op naam van de bestuurder om de waarborgsom te betalen. Sommige maatschappijen behouden zich het recht om het bedrag van de waarborg op de kredietkaart van de chauffeur te blokkeren om de bijkomende kosten te dekken, alsook de schade en de diefstal van de wagen. Het geblokkeerde bedrag komt overeen met het bedrag van de waarborg per dag maal het aantal gehuurde dagen+ eventuele extra's.  Gelieve voldoende geld op je kredietkaart te voorzien. Indien de chauffeur de franchise terugkoopt, zal het bedrag niet geblokkeerd worden. Alle toeslagen (inschrijvingstaks, babyzitje, bagagedrager, tweede bestuurder,...) zijn ter plaatse te betalen. Een bijkomende verzekering wordt altijd voorgesteld maar is niet verplicht. Elektronische tol op bepaalde snelwegen. Je dient die ter plaatse te vereffenen of dit wordt nadien via je kredietkaart verrekend (informeer je ter plaatse).


Transfers

Transport vanaf je afstapplaats op je bestemming (luchthaven, station,...) tot je accommodatie is niet inbegrepen in de prijs. Dit kan veelal vooraf bijgeboekt worden mits betaling. 


Facturatieadres 

De naam en het adres die je ingeeft bij boeking worden automatisch opgenomen in de factuur. Daarom vragen we om bij boeking meteen de correcte facturatiegegevens door te geven aan onze medewerkers of deze correct in te geven bij boeking online. Indien je nadien deze gegevens nog wenst te wijzigen, vragen wij om een administratiekost van 10 euro op het dossier. 
 

Topdata

Bijvoorbeeld Nieuwjaar, Pasen,... en beurzen. Er dreigt dan een chaotisch tekort aan kamers, wat zich vertaalt in de prijzen. Het kan dus gebeuren dat in deze periode onze prijs tot 30% hoger ligt dan de officiële hotelprijs. De data werden ons opgegeven door de hotelier. De hotelier behoudt zich evenwel het recht voor deze data te wijzigen. We zullen je informeren indien we dergelijke wijzigingen ontvangen. 
 

Formaliteiten

Algemeen

De Belgische nationaliteit volstaat voor de meeste bestemmingen die we aanbieden. Kinderen onder de 12 jaar moeten een Kids-Id hebben. Dit kost ongeveer 3 euro, is 3 jaar geldig en heeft een gemiddelde levertermijn van 3 weken. Aan te vragen bij je gemeente. 
Voor reizigers met de Nederlandse nationaliteit is voor alle bestemmingen een geldig paspoort vereist (behalve bij bestemmingen waar ook nog een visum vereist is, zie hieronder). Reizigers van een andere nationaliteit doen er goed aan bij de bevoegde instanties na te vragen welke formaliteiten zij moeten vervullen. Voor meer informatie, verwijzen we graag naar de website www.diplomatie.belgium.be voor België, of www.minbuza.nl en paspoortinformatie.nl voor Nederland.
Opgelet met beschadigde identiteitskaarten. Beschadigde identiteitskaarten kunnen door de autoriteiten geweigerd worden (zowel door Belgische als buitenlandse) en als ongeldig worden beschouwd. Kijk dit goed na en doe het nodige voor vertrek, anders bestaat de kans dat je de toegang geweigerd wordt. In dit geval is de reiziger verantwoordelijk voor eventuele kosten en worden deze niet terugbetaald.
Ook 75-plussers dienen voor reizen naar het buitenland over een identiteitskaart te beschikken met geldige vervaldatum.
Ouderlijke toestemming. Wanneer een kind reist met 1 van de ouders of met andere personen, kan de ouder die achterblijft een schriftelijke toestemming hiertoe meegeven. Er bestaat geen Belgische of internationale procedure om ouderlijke toestemming te geven aan een minderjarige die naar het buitenland reist. Informeer je bij de ambassade van de bestemming om na te gaan welke stappen eventueel dienen ondernomen te worden of bij je gemeentehuis. Dit geldt ook in het geval een kind alleen zou reizen.
Check tijdig je vaccins (tetanos, polio, difterie,...)  indien nodig voor het land van je bestemming (bv. Indonesië).  Raadpleeg je behandelende arts, je ziekenfonds en de website van het Instituut voor Tropische Geneeskunde www.itg.be (België) of  lcr.nl-tropencentrum.nl-tropenzorg.nl (Nederland). Je vindt er onder meer preventietips m.b.t. reizigersdiarree en dengue-fever.

Registreer je reis vooraf via de website travellersonline.diplomatie.be. Zo kan de FOD Buitenlandse Zaken je zo nodig makkelijker informeren en ondersteunen.

VERENIGD KONINKRIJK

Vanaf 1 oktober 2021 zal de Britse overheid enkel nog een geldige internationale reispas (paspoort) aanvaarden voor reizen van korte duur (minder dan 6 maand) in het Verenigd Koninkrijk.

Turkije

Identiteitskaart/paspoort (geldig tot 6 maanden na aankomst)

Marokko

Internationaal paspoort vereist dat geldig is tot op de dag van terugreis. Alle kinderen (ook baby's) moeten over een eigen, geldig identiteitsbewijs beschikken. 

Indonesië

Voor Belgische reizigers: internationaal paspoort met een geldigheid van minstens 6 maanden te rekenen vanaf de dag van aankomst met een blanco pagina voor het aanbrengen van het visum. Mits het voorleggen van je vliegticket voor de terugreis, kun je met een Belgisch, Nederlands of Frans paspoort bij aankomst op de luchthaven een toeristenvisum voor max. 30 dagen kopen ( USD 25,-). Paspoort via spoedprocedure: visum vóór afreis is noodzakelijk.   

Verenigde Staten van Amerika 

België, Nederland en Frankrijk nemen deel aan het Visa Waiver Program van de VS. Dit betekent dat u geen visum nodig heeft als u reist met
een paspoort uitgegeven door de Belgische, Nederlandse of Franse overheid met machineleesbare zone, dat geldig is voor de hele duur van
uw verblijf in de Verenigde Staten (max. 90 dagen). Enkel geldig voor staatsburgers van een van deze 3 landen.
Alle kinderen - ook baby's - moeten over een eigen paspoort met machineleesbare zone beschikken.
ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
Voor reizigers zonder visum is er een registratieplicht: het ESTA. De aanvraag en registratie - voor alle reizigers, inclusief kinderen en
baby's - kost 14 Dollar en kan enkel gebeuren via de website https://esta.cbp.dhs.gov (beschikbaar in het Nederlands en het Frans).
Alle betalingen voor elektronische aanvragen moeten online met een creditcard worden verricht. Het ESTA-systeem accepteert momenteel de
volgende creditcards: MasterCard, VISA, American Express en Discover. Het elektronisch invullen van de formulieren kan ook door derden of
een reisbureau worden gedaan. De registratie moet ten laatste 72 uur voor afreis gebeuren. De registratie is geldig gedurende 2 jaar en voor
meerdere binnenkomsten in de V.S. Men kan steeds zijn gegevens actualiseren. In het merendeel van de gevallen zal men onmiddellijk
een antwoord ontvangen. Wie geen toestemming krijgt, dient zich tot een ambassade of consulaat te wenden om een visum aan te vragen.
Meer info op www.dhs.gov (Engelstalig). Opgelet, deze registratie vervangt in geen geval de verplichting om een geldig paspoort voor te
leggen.
Reizigers van een andere nationaliteit doen er goed aan bij de bevoegde instanties na te vragen welke formaliteiten zij moeten
vervullen. Raadpleeg bij twijfel uw reisagent of de ambassade van de Verenigde Staten. Meer info op www.diplomatie.be
OPGELET!!! Bij het invullen van het elektronisch formulier dient u tevens de 2 letters in te vullen die voorafgaan aan uw paspoortnummer.
Indien dit niet gebeurd is, kunnen problemen ontstaan bij het inchecken!!

Canada

Je dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort, geen visumplicht. Sinds 15/03/2016 moet je voor een inreis of transit per vliegtuig voor-
af een elektronische binnenkomsttoestemming (Electronic Travel Authorization- eTA) aanvragen via de website
http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Om de eTA-aanvraag in te vullen heb je nodig: paspoort, kredietkaartom de CAD 7 te betalen en een geldig e-mailadres. De verkregen
toestemming (eTA) heeft een geldigheid van 5 jaar, behalve als het paspoort vroeger vervalt, en kan voor meerdere reizen naar Canada
dienen. Opgepast: indien je ook de Canadese nationaliteit hebt (dubbele nationaliteit), dan ben je verplicht om het Canadees paspoort
te gebruiken; het is niet mogelijk om een elektronische toestemming aan te vragen met je niet-Canadees paspoort.
  

Rusland 

EU-onderdanen dienen in het bezit te zijn van een internationaal paspoort met (toeristen)visum enkele inreis.
Om het toeristenvisum te verkrijgen zijn vereist:
-internationaal paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is op het moment van de uitreis (uit Rusland), met minstens 2 blanco bladzijden
-een ingevuld, geprint en gehandtekend visumaanvraagformulier (via https://visa.kdmid.ru) met pasfoto (print met marges van 5 mm)
-een door het hotel opgestelde uitnodigingsbrief, te bekomen bij je reisagent na de reservering en na het doorgeven van de benodigde paspoortgegevens (paspoortnummer, vervaldatum, geboortedatum en nationaliteit)
-een bewijs van reis-en ziektekostenverzekering op naam van de reiziger waarin vermeld wordt dat hij/zij verzekerd is in de Russische Federatie voor de duur van de reis 
Bij een verblijf van langer dan 14 dagen dient de Ambassade in het bezit gesteld te worden van een gedetailleerde reisroute die van dag tot dag de activiteiten en plaatsen van bezoek in kaart brengt, en dat opgesteld werd door een reisbureau van de Russische Federatie.


Oman

Paspoort (geldig 6 maanden na aankomst) plus toeristenvisum, verplicht op voorhand te hebben, niet meer ter plaatse te verkrijgen.
Online e-visa: zie https://evisa.rop.gov.om/voa
 


Verenigde Emiraten

Paspoort (geldig 6 maanden na aankomst) plus toeristenvisum bij aankomst.


Kredietkaart 

Ter bescherming tegen fraude dient bij vele banken de kredietkaart geactiveerd te worden voor reizen naar de VS. Informeer tijdig bij je bank!



Met de wagen

Duitsland. Een milieuvignet is verplicht (boetes!) in meer dan 35 Duitse steden. Te koop via Touring en VAB, of ter plaatse in de tankstations of garages (www.umweltplakette.de). Winterbanden zijn verplicht voor alle voertuigen bij sneeuw, ijs of vorst. All-weather banden zijn toegestaan, mits voorzien van het winterbandsymbool.
Luxemburg. Ook hier zijn winterbanden verplicht voor alle voertuigen bij sneeuw, ijs of vorst.
België. Antwerpen. Lage-emissiezone (LEZ) vanaf 1/2/17
voor info zie https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez
De meest vervuilende voertuigen worden in de binnenstad geweerd. De lage-emissiezone (LEZ) omvat de hele binnenstad en linkeroever.
De zone wordt aangeduid met een eigen verkeersbord.Of je voertuig de zone wel of niet binnen mag, hangt af van de
Euronorm. Op www.sna.be/lez vind je een online test die je snel uitsluitsel geeft of jouw voertuig toegelaten is of niet.
De controle gebeurt met camera’s met nummerplaatherkenning. Rij je met een niet-toegelaten voertuig de zone binnen, dan volgt een boete.
Verplichte registratie voor buitenlandse nummerplaten (behalve Nederlandse) Wil je met een voertuig met buitenlandse nummerplaat (niet-Belgisch en niet-Nederlands) de zone inrijden? Dan moet je je eenmalig registreren, ook al mag je voertuig de zone binnen. Dit is gratis en
kan tot 24 uur na het binnenrijden van de zone. Heb je een toegelaten voertuig met een Nederlands kenteken dan hoef je je niet te
registreren. De controle voor Nederlandse voertuigen gebeurt automatisch op basis van de Nederlandse databank van voertuigen.
Tijdelijke toelating voor sommige voertuigen
Sommige voertuigen die niet aan de voorwaarden voldoen kunnen tegen betaling een tijdelijke toelating aanvragen. Het gaat bijvoorbeeld om
dieselvoertuigen met Euronorm 3 zonder roetfilter of voertuigen ouder dan 40 jaar. Deze toelating moet je op voorhand aanvragen en betalen
via www.sna.be/lez.
LEZ-dagpas
Heb je een voertuig dat niet aan de voorwaarden voldoet en niet in aanmerking komt voor een tijdelijke toelating? En wil je met je
voertuig toch de zone binnen rijden? Dan kan je maximaal acht keer per jaar een LEZ-dagpas kopen. Deze is online verkrijgbaar of te koop aan
de parkeerautomaten in de binnenstad. Maak gebruik van Park&Rides Wil je de lage-emissiezone vermijden met je voertuig? Dan kan je
gebruik maken van de Park&Rides die buiten de zone liggen. Met het openbaar vervoer geraak je dan snel en goedkoop tot in de binnenstad.
Frankrijk. Parijs. Milieuvignet vanaf 16/1/17. Parijs heeft een milieuvignet ingevoerd en elk voertuig dient voorzien
te zijn van een vignet Crit'Air. Dit is enkel van toepassing in bepaalde zones en tijdens bepaalde uren.
Meer info + online aanvragen van een vignet (3.70 euro+ transportkosten)
https://www.certificat-air.gouv.fr/demande/cgu
Bestuurders zonder vignet riskeren een boete (ongev 70 euro)

 

Met het vliegtuig

Bij het boeken van een vliegticket moet je je officiële naam opgeven, zoals in je paspoort vermeld staat. Als je voornaam officieel Samuel is en je geeft je roepnaam Sam op bij het boeken van je vlucht dan is de kans groot dat je niet mee mag op de vlucht. De meeste luchtvaartmaatschappijen staan het toe om de naam ter plaatse nog te wijzigen, maar daar zijn vaak hoge kosten aan verbonden, ten laste van de reiziger.

Voor reizen naar of via de VS gelden strikte regels ten aanzien van gegevensverstrekking. Deze informatie moet in de vluchtboeking (PNR) staan: volledige naam + alle voornamen (conform het internationale paspoort). Sommige luchtvaartmaatschappijen vragens zelfs bij boeking het nummer door te geven van het internationale paspoort. Voornamen waarvan enkel het initiaal op het internationale paspoort wordt vermeld, dienen op dezelfde manier te worden doorgegeven. Onvolledige of niet-correcte gegevens kunnen ernstige gevolgen hebben, zoals de automatische annulering van de boeking of de weigering door de luchtvaartmaatschappij om aan boord te gaan. Spellingsfouten in de naam kunnen leiden tot annulering van de vlucht met 100% kosten. De naam op je identiteitskaart is de enige geldige. Gelieve dit bij boeking te checken.

Bagage. Kijk goed na of in je vliegtuigticket hand- en ruimbagage is inbegrepen of enkel handbagage. De meeste luchtvaartmaatschappijen aanvaarden slechts 1 stuk ingecheckte bagage per persoon. Zie info op je e-ticket of op de site van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Vertraging, verlies of beschadiging van je bagage. Bij het inchecken van de bagage krijg je een ontvangstbewijs. Bewaar dit goed, samen me je boarding pass. Bij vertraging, verloren of beschadigde bagage dien je dit onmiddellijk op de luchthaven zelf aan te geven bij  de balie Lost & Found alvorens de luchthaven te verlaten. Je ontvangt dan een document voor de opmaak van je dossier. De luchtvaartmaatschappij heeft dit document nodig voor de opvolging van je dossier, alsook het ontvangstbewijs en de boarding pass. In geval van beschadiging dien je binnen de 7 dagen klacht neer te leggen en bij vertraging binnen de 21 dagen na datum waarop de bagage terug ter beschikking werd gesteld. 

Indien je niet tot je vlucht wordt toegelaten, of indien deze is geannuleerd of voor minstens 2 u is vertraagd, vraag dan bij de incheckbalie of bij de boarding gate de tekst waarin je rechten vermeld staan, met name met betrekking tot compensatie en bijstand. hiervoo dient de betrokken luchtvaartmaatschappij een specifiek document te overhandigen (in te vullen klachtenformulier). Mocht je dit niet ontvangen hebben, mag je steeds dergelijk document via onze diensten aanvragen



Tickets voor evenementen, excursies, musicals, etc.....

Wil je graag een museum meepikken of een drukbezochte voorstelling? Geen nood, we kunnen je allicht aan tickets helpen. We kunnen je heel gedetailleerd informeren over alle belangrijke evenementen. Aarzel niet ons te raadplegen! Via een unieke databank kunnen we voor jou direct de beschikbaarheid opvragen en kan je plaats vaak meteen gereserveerd worden. We beschikken over speciaal voor ons gereserveerde plaatsen voor duizenden voorstellingen per jaar. Niet onbelangrijk als je weet dat de vraag meestal het aanbod ruim overtreft. Neem dus geen risico's en reserveer vooraf. Als je ook je verblijf bij ons boekt, rekenen we geen reserveringskosten aan - we doen graag iets extra's voor onze klanten. Je dient wel rekening te houden met het feit dat de ticketbureaus waarmee we werken ofwel een commissie aanrekenen, ofwel forfaitaire reserveringskosten (20% of meer).
Geldigheidsduur. Wanneer een ticket geldig is voor meerdere dagen, bv. een metrokaart voor 2 dagen, dan betekent dit gedurende 2 opeenvolgende dagen. 


Ramadan

Bv. in Turkije, Marokko, Dubai, ...: ca 027/5-24/6/17 ; 16/5-14/6/18 volgens de zichtbaarheid van de maan. Dit is de periode waarin moslims vasten van zonsopgang tot zonsondergang. Eten, drinken en roken is dan verboden op openbare plaatsen (o.a. op het strand, aan het zwembad, in de hotellobby,...) ook voor toeristen. Overdag zal in de hotelrestaurants geen alcohol worden geschonken, maar er is wel roomservice. Niet alle restaurants zijn geopend, maar toch steeds een minimum. Er zal geen livemuziek gespeeld worden in de hotels. Er wordt aan de toeristen gevraagd deze regels te respecteren.


Reizigers met een beperking

Gelieve dit steeds bij boeking te melden. Voor een goed verloop van je reis dienen wij immers alle leveranciers waar nodig te verwittigen. Luchtvaartmaatschappijen vragen doorgaans een speciaal formulier in te vullen zodat ze aan de veiligheidsnormen kunnen voldoen. Bijstand voor de vlucht dient op voorhand gereserveerd te worden.


Souvenirs

In vele landen is het verboden mineralen, antiquiteiten of voorwerpen die ter plaatse gevonden worden, mee te nemen, zelfs al hebben die geen waarde op historisch of cultureel vlak. Hieraan kunnen zware sancties vasthangen.
© Copyright Holidayline, 2000-, All rights reserved. Cloud hosting by Domeinnamen, Website en E-mail dedicated server hosting door COMBELL
Doorsturen naar een vriend

* verplicht veld

Vul de velden hieronder in om deze pagina door te mailen naar een vriend, familielid of collega!

Versturen

Feedback

* verplicht veld

Heb je een opmerking over onze site?

Versturen

Indien je vragen hebt raden wij je aan om eerst onze lijst met Vragen? te raadplegen. Heb je het antwoord daar niet teruggevonden, contacteer ons dan:

Openingsuren callcenter :

maandag 9u - 18u
dinsdag 9u - 18u
woensdag 9u - 18u
donderdag 9u - 18u
vrijdag 9u - 18u
zaterdag 10u - 16u

Holidayline NV
Sint-Jakobsstraat 50-52
8000 Brugge
België



Boek je hotel, transport en extra's in één dossier!



Even geduld aub!